Aanval is de beste verdediging

Afgelopen weekeinde was alweer de laatste NK Chrono wedstrijd van dit seizoen. Plaats van handeling was de baan in Genk, waar al vele WK- en EK-wedstrijden zijn georganiseerd. Tom had de weken ervoor op deze baan getraind en de verwachtingen waren hooggespannen.

Vrijdagmorgen vertrokken we op tijd. De weersomstandigheden waren prima met een lekker zonnetje. Het werd jammer genoeg niet de voorbereiding die we wilden. Op de één of andere manier lukte het niet om de tijden op de klok te krijgen, die nodig waren voor een top-klassering.

Uiteindelijk eindigde dat op de zaterdag in een kwalificatie die weliswaar het gat wat verkleinde, maar plek 18 in een veld van 24 was gewoon niet genoeg. Zondagmorgen leverde de vrije training een zelfde beeld op.

De knop moest om voor de 3 wedstrijden op zondag en het doel werd aangepast. Één van Tom’s verbeterpunten betrof het starten, inhalen en verdedigen, dus daar werd elke wedstrijd op gefocust. De eerste wedstrijd was de start redelijk, maar hij wist zich goed te handhaven. Zodra er voor hem in groepjes geknokt werd, wist hij zo’n groep toch te naderen en elke minimale kans op inhalen te benutten.

De tweede wedstrijd gaf eenzelfde beeld en de derde wedstrijd was bijna perfect. In de eerste bocht passeerde hij 4 rijders en liet zich daarna niet meer de kaas  van het brood eten met enkele goede verdedigende acties. Uiteindelijk realiseerde Tom de 15de plek in het dagklassement. Teleurstellend op papier, maar wel zeer grote tevredenheid over de manier van rijden. Wederom zagen we een fikse verbetering ten opzichte van de vorige wedstrijden.Genk-2 (2)

Het is een heel goed leerjaar geweest. Tom racete voor het eerst dit jaar, waar al zijn concurrenten al minimaal 4 of soms al 7 jaar race-ervaring meebrachten. In de allereerste race gaf Tom nog 2,5 seconde toe op de eerste rijder en aan het einde van de rit rijdt hij met enige regelmaat top-5 tijden en gaat het soms om honderdsten of duizendsten van een seconde. Waar inhalen en durven in het begin lastig was, is Tom nu scherp en assertief en verdedigt hij goed. Jammer is het dat beiden nog niet in één wedstrijd bij elkaar konden worden gebracht.

Tom’s talent staat buiten kijf en hij gaat graag volgend jaar opnieuw de uitdaging aan om een stabiele topper te worden. Daarvoor gaan we hard trainen en op zoek naar sponsoren om dit mede mogelijk te maken.

Met dank aan Montfoort Motorsports, DHP Karting en Richard Gutteling.